ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
і м е н е м У к р а ї н и
16 січня 2014 року Чернігів Справа № 825/26/14
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Смірнової О.Є.,
за участю секретаря Прокіної А.С.,
представника позивача Калачової Н.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду справу за адміністративним позовом Державної фінансової інспекції в Чернігівській області до відділу освіти Варвинської районної державної адміністрації про зобов'язання виконати вимоги,-
В С Т А Н О В И В:
26.12.2013 Державна фінансова інспекція в Чернігівській області (далі - ДФІ в Чернігівській області) звернулась до суду з адміністративним позовом до Чернігівській області до відділу освіти Варвинської районної державної адміністрації (далі - Відділ освіти) та просить зобов'язати відповідача виконати п. 2 вимог Прилуцької ОДФІ від 12.08.2013 № 2- 18/1157 в частині стягнення з Калиновицької сільської ради коштів в сумі 2698,68 грн.
Свої вимоги мотивує тим, що посадовими особами Прилуцької ОДФІ проведена планова ревізія фінансово-господарської діяльності Відділу освіти за період з 01.07.2010 по 01.06.2013, за результатами якої складено акт ревізії від 08.08.2013 № 2-24/12. Ревізією встановлено ряд порушень у зв'язку з чим Відділу освіти направлено вимоги Прилуцької ОДФІ від 12.08.2013 № 2- 18/1157 щодо усунення порушень законодавства. Так, ревізією встановлено, що протягом періоду, який підлягав ревізії, Відділом освіти згідно з укладеними договорами здавались в оренду вільні нежитлові приміщення шкіл. Впродовж періоду з 01.07.2010 по 01.06.2013 в порушення п. 4 Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл та селищ Варвинського району, затвердженої рішенням 7 сесії 5 скликання районної ради від 29.12.2006, та п. 6 Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл та селищ Варвинського району» затвердженої рішенням 6 сесії 6 скликання районної ради від 22.09.2011 Відділом освіти недоотримано орендної плати на загальну суму 16338,80 грн. Таким чином, Відділу освіти завдано матеріальної шкоди (збитків) за недотримання коштів від орендної плати нежитлових приміщень, які належать до спільної власності територіальних громад сіл селищ Варвинського району на загальну суму 16338,80 грн. Листом від 26.11.2013 Відділ освіти повідомив про часткове виконання п. 2 вимог Прилуцької ОДФІ від 12.08.2013 №2-18/1157, а саме: Кухарською сільською радою відшкодовано кошти за оренду приміщення в сумі 2845,62 грн., тобто невідшкодованою залишається загальна сума 13493,18 грн. Також відповідачем повідомлено про часткове виконання п. 2 вимог Прилуцької ОДФІ від 12.08.2013 №2-18/1157, а саме: відшкодовано кошти за оренду приміщення по Брагінцівській сільській раді в сумі 3139,60 грн., по Дащенківській сільській раді в сумі 3642,64 грн. та по Богданівській сільській раді в сумі 4012,26 грн. Таким чином, п. 2 вимог Прилуцької ОДФІ від 12.08.2013 № 2- 18/1157 залишається не виконаним в частині стягнення з Калиновицької сільської ради коштів в сумі 2698,68 грн.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений в установленому законом порядку, через канцелярію суду надав клопотання про розгляд справи без його участі.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов належить задовольнити повністю, зважаючи на таке.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Президентом України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.
Згідно із ст. 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за рішенням суду, винесеним на підставі подання прокурора або слідчого для забезпечення розслідування кримінальної справи.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.
Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування та перевірок державних закупівель установлюється Кабінетом Міністрів України.
Судом встановлено, що відповідно до п. 3.3.1.1 плану контрольно-ревізійної роботи ДФІ в Чернігівській області на II квартал 2013 року та на підставі направлень на проведення ревізії працівниками Прилуцької ОДФІ проведено планову ревізію фінансово-господарської діяльності Відділу освіти за період з 01.07.2010 по 01.06.2013.
Ревізія розпочата 27.06.2013 та закінчена 08.08.2013.
За результатами проведеної ревізії складено акт ревізії фінансово-господарської діяльності Відділу освіти від 08.08.2013 № 2-24/12 (а.с. 6-98).
Ревізією встановлено ряд порушень, тому з метою їх усунення Відділу освіти направлено вимоги Прилуцької ОДФІ від 12.08.2013 № 2- 18/1157 (а.с. 127-129).
Так, ревізією встановлено, що протягом періоду, який підлягав ревізії, Відділом освіти згідно з укладеними договорами здавались в оренду вільні нежитлові приміщення шкіл.
Так, між Відділом освіти та сільськими радами укладались договори оренди, а саме (а.с. 99-116:
- з Богданівською сільською радою укладено Договір оренди від 01.12.2010 № 15 на оренду частини нежитлового приміщення Богданівської ЗОШ 1-3 ступенів, загальною площею 76 кв.м. розташованою за адресою с. Богдани;
- з Калиновицькою сільською радою укладено Договір оренди від 01.12.2010 № 13 на оренду частини нежитлового приміщення Калиновицької ЗОШ 1-3 ступенів, загальною площею 49 кв.м. розташованою за адресою с. Калиновиця;
- з Дащенською сільською радою укладено Договір оренди від 01.12.2010 № 11 на оренду частини нежитлового приміщення Дащенської ЗОШ 1-3 ступенів, загальною площею 69 кв.м. розташованою за адресою с. Дащенки;
- з Брагінцівською сільською радою укладено Договір оренди від 01.12.2010 № 15 на оренду частини нежитлового приміщення Брагінцівської ЗОШ 1-3 ступенів, загальною площею 57 кв.м. розташованою за адресою с. Брагінці.
Відповідно до Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл та селищ Варвинського району, затвердженої рішенням 7 сесії 5 скликання районної ради від 29.12.2006 (далі - Методика від 29.12.2006), та Методики розрахунку та порядку використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл та селищ Варвинського району, затвердженої рішенням 6 сесії 6 скликання районної ради від 22.09.2011 (далі - Методики від 22.09.2011), зі змінами внесеними рішенням 10 сесії 6 скликання від 27.03.2011, які складено відповідно до ч. 2 ст. 19 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 № 2269, розмір орендної плати становить 1 грн. на рік за оренду установами, закладами, організаціями, що повністю або частково фінансуються з районного бюджету.
Внаслідок вищезазначеного, впродовж періоду з 01.07.2010 по 01.06.2013 в порушення пункту 4 Методики від 29.12.2006 та пункту 6 Методики від 22.09.2011 Відділом освіти недоотримано орендної плати на загальну суму 16338,80 грн.
Таким чином, Відділу освіти завдано матеріальної шкоди (збитків) за недотримання коштів від орендної плати нежитлових приміщень, які належать до спільної власності територіальних громад сіл селищ Варвинського району на загальну суму 16338,80 грн.
Листом від 26.11.2013 Відділ освіти повідомив про часткове виконання п. 2 вимог Прилуцької ОДФІ від 12.08.2013 №2-18/1157, а саме: Кухарською сільською радою відшкодовано кошти за оренду приміщення в сумі 2845,62 грн., тобто невідшкодованою залишається загальна сума 13493,18 грн.
Також відповідачем повідомлено про часткове виконання п. 2 вимог Прилуцької ОДФІ від 12.08.2013 №2-18/1157, а саме: відшкодовано кошти за оренду приміщення по Брагінцівській сільській раді в сумі 3139,60 грн., по Дащенківській сільській раді в сумі 3642,64 грн. та по Богданівській сільській раді в сумі 4012,26 грн.
Таким чином, п. 2 вимог Прилуцької ОДФІ від 12.08.2013 № 2- 18/1157 залишається не виконаним в частині стягнення з Калиновицької сільської ради коштів в сумі 2698,68 грн.
Суд звертає увагу на те, що вимоги Прилуцької ОДФІ від 12.08.2013 № 2- 18/1157 в судовому порядку не оскаржувались та не скасовані.
Пунктом 7 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» передбачено право органів державного фінансового контролю пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства
Згідно із ст. 15 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов'язковими для виконання службовими особами об'єктів, що контролюються.
Пунктом 10 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» передбачено право органу державного фінансового контролю звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Частиною 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позивач як суб'єкт владних повноважень довів правомірність та обґрунтованість п. 2 вимог Прилуцької ОДФІ від 12.08.2013 № 2- 18/1157 про усунення виявлених ревізією порушень.
На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ДФІ в Чернігівській області є обґрунтованими.
Керуючись ст.ст. 122, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити повністю.
Зобов'язати відділ освіти Варвинської районної державної адміністрації виконати п. 2 вимог Прилуцької об'єднаної державної фінансової інспекції від 12.08.2013 № 2- 18/1157 в частині стягнення з Калиновицької сільської ради коштів в сумі 2698,68 грн.
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Суддя О.Є. Смірнова