З 1 січня 2013 року запроваджується нова система держреєстрації речових прав на нерухомість, яка значно звужує роль у цьому процесі БТІ
Новий рік українці зустрінуть із приємним подарунком від влади: державну реєстрацію речових прав на нерухомість значно спрощено і її проводитимуть органи, підпорядковані Міністерству юстиції, тобто Державна реєстраційна служба (Укрдержреєстр) та нотаріуси. Саме вони стануть спеціальними суб’єктами, на яких покладатимуться функції державних реєстраторів. Такі спеціалісти будуть головними на вторинному ринку, що, у свою чергу, сприятиме спрощенню процедури оформлення прав на майно.
Органи Державної реєстраційної служби проводитимуть оформлення: у разі реєстрації права власності на новостворені чи реконструйовані об’єкти нерухомого майна, на новосформовану земельну ділянку, в разі внесення нерухомого майна до статутного фонду юридичної особи; на підставі рішень органів влади, зокрема на підставі рішення суду, органів прокуратури, податкових органів, органів місцевого самоврядування; а також речових прав на нерухоме майно, які виникли до 1 січня 2013 року та не були зареєстровані відповідно до законодавства, чинного на час їх виникнення, та виконуватимуть інші функції.
Щоб продемонструвати готовність до початку своєї сесії, Укрдержреєстр провів ознайомчий прес-тур для ЗМІ. Журналістам продемонстрували відповідні підрозділи Києво-Святошинського районного та Васильківського міськрайонного управлінь юстиції Київської області. Тут до роботи й оформлення документів готові. Персонал обізнаний, забезпечений необхідною технікою. До речі, реалізацію повноважень важливої служби у цій сфері здійснюватимуть 583 структурні територіальні підрозділи органів юстиції.
Із початку наступного року для того, щоб отримати свідоцтво на право власності на нерухоме майно, не потрібно звертатися до органів місцевого самоврядування, оскільки такий документ видаватиме одночасно із проведенням державної реєстрації прав відповідний орган місцевої служби. Водночас до кінця цього року державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно проводитимуть реєстратори бюро технічної інвентаризації (БТІ).
Законодавством України для її проведення, надання витягу або відмови в отриманні інформації відведено певний час: не більш як 14 робочих днів з дня прийняття відповідної заяви.
За таких законодавчих змін у сфері державної реєстрації прав із заявами до БТІ бажано звертатися до 16 грудня 2012 року. Цей орган законодавчо наділений можливістю проведення державної реєстрації прав або надання витягу з реєстру в скорочені терміни, проте оплата послуг за такі дії буде вдвічі більшою.
Звісно, ставлення керівництва чималої кількості БТІ у країні до цих нововведень негативне. І це цілком зрозуміло: з нового року в них заберуть чималий шмат роботи. Так, приміром, начальник Донецького БТІ Ігор Пономаренко нещодавно заявив, що з 160 співробітників своєї структури він повинен буде скоротити половину. Він також вважає, що нові органи реєстрації просто не будуть готові до роботи з 1 січня. Наприклад, планувалося, що на Донеччині буде відкрито 38 реєстраційних округів, які повинен утворити Укрдержреєстр, однак нині готові приймати заяви від людей далеко не всі.
Крім того, цей закон чітко визначає строки проведення державної реєстрації прав. З 1 січня 2014 року передбачено скоротити такий час на отримання речових прав (або надання відмови) до п’яти робочих днів.
Нова система врегулює відносини у сфері оплати за проведення державної реєстрації прав та надання витягу з Держреєстру шляхом введення єдиного тарифу на всій території України. Так, справлятиметься державне мито, а за надання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно буде встановлено фіксовану плату.