НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ Департамент контролю, методології та ліцензування валютних операцій
ЛИСТ
Головним управлінням Національного банку України в Автономній Республіці Крим та по м. Києву і Київській області, територіальним управлінням Національного банку України, Операційному управлінню Національного банку України, Асоціації українських банків, банкам України
Про деякі питання здійснення контролю за експортними та імпортними операціями
У зв'язку з численними запитами банків, їх клієнтів та органів державної влади щодо здійснення уповноваженими банками контролю за експортними та імпортними операціями резидентів, що передбачають переміщення (пересилання) товару через митний кордон України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, Національний банк України для використання в роботі роз'яснює наступне.
Питання здійснення уповноваженими банками контролю за експортними та імпортними операціями резидентів, що передбачають переміщення (пересилання) товару через митний кордон України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях врегульовані законодавством України, у тому числі:
- Митним кодексом України( 4495-17 );
- Законом України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті"( 185/94-ВР );
- Положенням про митні декларації( 450-2012-п )-1;
- Інструкцією з організації митного контролю та митного оформлення міжнародних експрес-відправлень, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України( z1081-07 )-2;
- Інструкцією про порядок здійснення контролю за експортними, імпортними операціями( z0338-99 )-3 (далі — Інструкція № 136).
__________ -1 Затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 № 450( 450-2012-п ). -2 Затверджена наказом Державної митної служби України від 03.09.2007 № 728( z1081-07 ) (зі змінами). -3 Затверджена постановою Правління Національного банку України від 24.03.99 № 136( z0338-99 ) (зі змінами).
При цьому вважаємо за необхідне звернути увагу на наступне.
Відповідно до частини першої статті 234 Митного кодексу України ( 4495б-17 ) товари (за винятком підакцизних), що переміщуються (пересилаються) на адресу одного одержувача (юридичної або фізичної особи) в одній депеші від одного відправника у міжнародних поштових відправленнях, на адресу одного одержувача (юридичної або фізичної особи) протягом однієї доби у міжнародних експрес-відправленнях, якщо їх сумарна фактурна вартість не перевищує еквівалент 300 євро, не є об'єктом оподаткування митними платежами.
Згідно з частиною першою статті 236 Митного кодексу України ( 4495б-17 ) декларування товарів, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, здійснюється оператором поштового зв'язку, експрес-перевізником чи декларантом або уповноваженою ним особою. При цьому товари, які не є об'єктом оподаткування митними платежами, а також кореспонденція, поштові листи та листівки, література для сліпих, друковані матеріали, міжнародні експрес-відправлення документарного характеру декларуються в усній формі на підставі товаросупровідних документів. Інші товари, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, підлягають письмовому декларуванню.
Таким чином, законодавством України передбачено, що товари, які переміщуються (пересилаються) через митний кордон України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, якщо їх сумарна фактурна вартість не перевищує еквівалент 300 євро, декларуються в усній формі на підставі товаросупровідних документів.
Порядок здійснення уповноваженими банками контролю за дотриманням резидентами встановлених законодавством України строків розрахунків за експортними, імпортними операціями регламентується Інструкцією № 136( z0338-99 ).
Зокрема, відповідно до пункту 2.2 розділу 2 Інструкції № 136 ( z0338-99 ) відлік законодавчо встановленого строку розрахунків за експортною операцією банк починає з наступного календарного дня після дня оформлення митної декларації( z0374-12 ) (далі — МД) або підписання акта (іншого документа).
Крім того, відповідно до вимог пункту 3.3 розділу 3 Інструкції № 136( z0338-99 ) банк знімає з контролю операцію резидента в разі імпорту продукції з увезенням її на територію України, якщо така продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню, на підставі інформації про цю операцію в реєстрі МД( z0374-12 ) (типу ІМ-40 "Імпорт", ІМ-41 "Реімпорт", ІМ-72 "Магазин безмитної торгівлі", ІМ-75 "Відмова на користь держави", ІМ-76 "Знищення або руйнування"), а в інших випадках — після пред'явлення резидентом документа, який згідно з умовами договору засвідчує здійснення нерезидентом поставки продукції, виконання робіт, надання послуг.
Згідно з пунктом 4.2 розділу 4 Інструкції № 136( z0338-99 ) банки зобов'язані у разі перерахування резидентом коштів на користь нерезидента, надходження від нерезидента коштів на користь резидента або, якщо резидент зазначений у реєстрі вивізних МД( z0374-12 ), вимагати від останнього (залежно від виду операції) копії: договору з нерезидентом, актів та інших документів, що підтверджують здійснення експорту (імпорту) продукції, виконання робіт (надання або отримання послуг), здійснення експорту прав інтелектуальної власності, та інших документів, що необхідні банку для здійснення контролю за своєчасністю розрахунків за експортними, імпортними операціями його клієнтів.
Оскільки за експортними, імпортними операціями резидентів, що передбачають переміщення (пересилання) товарів через митний кордон України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях у випадках, коли їх сумарна фактурна вартість не перевищує еквівалент 300 євро, МД( z0374-12 ) не оформлюються, то банки здійснюють контроль за експортними, імпортними операціями резидентів в указаних випадках (без урахування реєстрів МД) на підставі пред'явлених резидентами (з наданням копій):
документів, які згідно з умовами експортних (імпортних) договорів засвідчують здійснення резидентами (нерезидентами) поставки продукції нерезидентам (резидентам).
Заступник Голови Національного банку України
І. В. Соркін
WEB MD Office "НПО Поверхность", www.master-d.com.ua