Їх у столичному PinchukArtCentre відкрилося одразу чотири
Тетяна ЧЕБРОВА для «Урядового кур’єра»
Дві з них настільки скандальні, що вхід на них дітям до 16 років не рекомендують. Чи не головний скандал нового мистецького року в PinchukArtCentre — «Курча» — від зухвалих британських художників Джейка та Діноса Чепменів. І цього разу брати шокують глядачів, пропонуючи їм роздивлятися інсталяцію, яка займає цілу кімнату на одному з поверхів арт-центру. За склом у чотирьох вітринах розгортаються пекельні події в умовному концтаборі (в прес-релізі написано, що на цю роботу братів надихнула трагедія Бабиного Яру). Отже, «Усе зло світу»: гори мертвих тіл, крихітні фашисти катують в’язнів, які виглядають дуже реалістично і фантастично водночас, бо деякі мають лише голову та шість пар рук...
Химерні обличчя сміються і підморгують. Фото надані PinchukArtCentre
На тлі Голокосту
Ця робота 2013 року сприймається як повний каталог людських жахіть і продовжує тему Голокосту, жорстокості і смерті. З 1996 по 2000 рік Чепмени працювали над інсталяцією «Пекло», але цей твір був знищений пожежею у 2004 році. Брати вирішили не прислухатися до попереджень долі й витворили нове «Трикляте пекло» (2008). Так що «Усе зло світу» — третя варіація на пекельну тему, а фігурок з олова й пластику використано знову понад 30 тисяч. Розфарбовувати їх вручну художникам допомагали 10 помічників.
«Усе зло світу» — сучасне прочитання жахіть, які можна побачити на полотнах великого майстра катастроф Ієроніма Босха, котрий у середині XV сторіччя створив не менш вражаючий «Апокаліпсис».
Інша робота, найпровокаційніша на виставці, — «Курча» — парафраз гравюри «Діяння заради мертвих» із серії «Лихоліття війни» Франциско Гойї. Але скульптура з пофарбованої бронзи має грайливе наймення «Секс І». Просто тому, що Чепмени — майстри провокацій. «Саме так мали б виглядати герої Гойї через два тижні після смерті на хресті», — пояснив молодший з братів, більш балакучий Джейк.
Тіла мучеників перебувають у стадії розпаду, їх покривають вилиті з бронзи і вручну розфарбовані мухи та черв’яки. Жорстокість та натуралізм сцени знівельовано у традиційній манері Чепменів — клоунським носом, бісовими ріжками й вушками, приєднаними до відірваної голови. Незважаючи на те, що скульптура зображує смерть та занепад, її назва підкреслює взаємозв’язок між Еросом і Танатосом (Любов’ю та Смертю).
Виставка також включає ще кілька відомих арт-об’єктів Чепменів, гостре почуття гумору та неприборкана агресія яких провокують конфлікт. Генеральний директор Pinchuk?ArtCentre Екхард Шнайдер пояснює: «Творчість Джейка та Діноса Чепменів завжди межує з порушенням табу. Їхні роботи можуть бути надзвичайно образливими через притаманний їм чорний гумор та руйнівні жарти на теми знущань, війни, Голокосту, генетичних маніпуляцій та смерті з усіма їхніми жахами. Здається, що брати завжди прагнуть створити прецедент для паніки в лавах моралістів».
Такими стають після фастфудівської їжі. Фото надані PinchukArtCentre
Оурслер взявся за телебачення
Персональна виставка Тоні Оурслера «Аgenticicedetcetera» також шокує: відеоскульптури американця розмовляють українською мовою, химерні обличчя, які складаються з очей та вуст, сміються й підморгують (людське обличчя і те, як воно водночас виражає та маскує емоції, є ключовою темою творчості Оурслера).
Роботи Оурслера спонукають глядачів переглянути свої стосунки з мас- і мультимедіа та охоплюють широкий спектр питань, починаючи з аналізу телебачення та пов’язаних із ним структур і закінчуючи впливом на психіку людини цифрових засобів комунікації таких, як мобільний телефон та Інтернет.
Чи варто побачити все це на власні очі? Поза сумнівом. Якщо вам за 16 років. Проте, для дітей заплановано екскурсії з гідом.